SOCIAL MEDIA

tiistai 3. heinäkuuta 2018

Tämän olen oppinut hyvinvoinnista painonpudotusprojektien myötä

Moni on kysynyt, aionko vielä jatkaa tarkalla ruokavaliolla tai jossakin valmennuksessa syksyllä, sillä olenhan käynyt jo läpi useamman ja onnistunut saamaan hyviä tuloksia ja nauttinut prosessista. Koen saaneeni kuitenkin valmennuksista loistavat eväät tulevaisuuteen ja näitä ohjeita hyödyntämällä pystyn jatkamaan hyvin ilman varsinaista ajantasaista valmennusta. Lisäksi, mikäli kaipaan lisäinformaatiota esimerkiksi ruokailuihin ja treeneihin, netistä löytyy valtava valikoima erilaisia neuvoja ja vinkkejä. Esimerkiksi Laihdutusoppaasta löytyy kattava valikoima erilaisia neuvoja ja vinkkejä painonpudotukseen - ja mikä parasta, kokonaisvaltaista hyvinvointia ei ole unohdettu! Erilaiset valmennukset ovat opettaneet miulle mielettömästi laihduttamisesta, painonhallinnasta ja ylipäätään siitä, mitä kokonaisvaltainen hyvinvointi tarkoittaa. Tätä tietoa ei voi kuitenkaan koskaan olla liikaa ja siksi sen haalimista on ihana jatkaa edelleen.

IMG_5016

Kun päätin ruveta aikanaan pudottamaan painoa ja tiivistämään kroppaa, arvelin edessä olevan loputon salaattikuuri, jolla tulisi varmasti tuloksia, mutta joka tuntuisi joka päivä vähintään yhtä kurjalta. Ei se sitten niin mennytkään; dietilläkin sai syödä ihan tavallista ruokaa aina jauhelihakastikkeesta pizzaan, sillä vain oma mielikuvitus oli rajana erilaisten ruokien kokkauksessa. Samaan aikaan kun keittiössä sai syödä muutakin kuin fetasalaattia, sentit karisivat, paino putosi ja hymy nousi huulille. Tuntui oikeastaan aika hassulta, että näinkö helppoa se painonpudotus onkin.

Sittemmin halusin kasvattaa itselleni lisää lihasmassaa ja siirryinkin syömään suurempia kalorimääriä, jotta lihas voisi tarttua. Olihan se aika jännittävää, sillä arvelin kaiken ruuan jäävän samantien vyötärölle, mutta pian huomasin, että kun liikkuu ja syö riittävästi, paino pysyy kjyllä oikein hyvinkin kurissa. Se opetti tietynlaista rentoutta olemiseen ja tekemiseen - aina ei tarvitse pyrkiä kaikista rasvattomimpaan olotilaan, vaan välillä täytyy syödä enemmänkin, jotta kroppa sitten jaksaisi taas polttaa rasvaa, kun sen aika on.

IMG_5018

Suurin oppi valmennuksissa kumminkin on hetkestä nauttimisen taito, välitavotteiden asettaminen sekä itsensä arvostaminen. Olen monta kiloa pudottaneena havainnut, että rautainen itsekuri minulta ainakin löytyy, mikäli haluan sitä käyttää. Kun olen pysynyt ruodussa ja saanut tuloksia, se tuo hyvää mieltä ja muistuttaa siitä, että saavutetuista tuloksista pitää olla joka päivä ylpeä. Myöskin prosessia oppii arvostamaan ihan eritavalla, kun muutokset eivät tapahdukaan silmänräpäyksessä. Tavoitteita on hyvä olla pitkin matkaa; kilon pudotus, viiden kilon pudotus, pienempi farkkukoko, muuttunut peilikuva, kaventunut vyötärö.. Tavoite voi olla mikä tahansa, kunhan se motivoi ja on saavutettavissa.

Ja joskus hommaa voi tehdä ihan ilman tavoitteitakin! Miusta on ainakin ollut tosi vapauttavaa, kun olen saanut liikkua fiiliksen ja inspiraation mukaan näin kesällä - ei ole ollut pakko mennä salille, vaan on voinut esimerkiksi rullaluistella tai lenkkeillä, jos on huvittanut esimerkiksi enemmän ulkoilla! Samoin ruuan suhteen on hyvä höllätä välillä ja olenkin syönyt yhden jos toisenkin kesäherkun hyvillä mielin. Kuitenkin täytyy muistaa, että suurin osa ruuista kannattaa pitää fiksuina, sillä itselleni ainakin iskee krooninen paha olo, jos syön liian monena päivänä huonosti. Tuntuu, että mikään ei maistuisi ja silti kaikkea tekisi mieli. Tästä syystä yritän pitää edes jotakin järkeä syömisessä.

IMG_5017

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on miusta kuitenkin kaikista tärkeintä, oltiin sitten pudottamassa painoa, ylläpitämässä nykyistä olotilaa tai lisäämässä massaa. Jos pään sisällä tuntuu koko ajan, että tämä on pakkopullaa, ei kehokaan pysy mukana kovin kauaa. Toisaalta, jos asennoituu projekteihin jokapäiväisinä valintoina ja positiivisella mielellä, huomaa varmasti muutosta monilla osa-alueilla paljon herkemmin :)

Mikä siusta on tärkeintä elämäntapamuutoksessa tai painonhallinnassa? Mitkä asiat saavat sinut voimaan kokonaisvaltaisesti hyvin? :)

Yhteistyössä www.laihdutusopas.com

12 kommenttia :

  1. Just toi ajatus, että ei itseään tartte ruuan suhteen "kiduttaa", jos haluaa pudottaa painoa tai kiinteytyä. Monelle tulee yllätyksenä kuinka paljon saa syödä ja silti paino putoaa.

    Lueskelin muuten tuota linkkaamaasi Laihdutusopas-sivua ja bongasin sieltä dieettiruokavinkkejä. Lukaisin ekan viikon maanantain ruokia ja naureskelin, että jos ei kilot, niin ainakin unihalut multa katois, kun päivän aikana oli merkattu 4 kertaa kahvia. Eihän sitä kukaan tietenkään KÄSKE juoda, mutta jos joisin meidän kahvia 4 kuppia päivässä, menisin koko yön pitkin seiniä kuin sokerihumalainen orava... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo itsekään en kyllä allekirjoita noita kahvinjuonteja, ihan kamlaa, jos olisi PAKKO juoda :D Mie en siis juo kahvia ollenkaan, saan kaiken kofeiinini Pepsi Maxista.. Ja niimpä, yllättävän paljon saa syödä ilman, että painonputoaminen loppuisi :)

      Poista
  2. Mun mielestä tärkeintä on se, että lähtee pienillä muutoksilla liikkeelle tavoitteenaan saada ne osaksi jokapäiväistä elämää. Yleensä ottaen dieetit eivät toimi; tiputtavat kyllä painon nopeastikin, mutta koska kukaan (tai ainakaan harva meistä..) dieetillä on koko loppuikäänsä niin normaaliarkeen palatessa ne kilot tulevat takaisin - korkojen kera useinkin. Jos noudattaa ihan vaan perusterveellisiä elintapoja ja liikkuu niin kyllä se painokin tippuu - hitaasti, mutta itseasiassahan se hidas tahti olisikin se paras :)

    Näitä faktoja yritän pitää mielessä kun raskauskiloja yritän pikkuhiljaa tiputella pois..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hidas tahti on oikeasti tosi hyvä! :) Ja painonpudotushan on totisesti helppoa, sitten se siinä tavoitteessa pysyminen on hieman hankalampaa, vaikka siihenkin on kyllä olemassa paljon hyviä keinoja! Pitäisi vaan aina muistaa sen dietin jälkeen, että nyt saa alkaa syödä enemmän, mutta edelleen pitää syödä järkevästi, jotta kilot ei tule takaisin :D

      Poista
  3. Minun kohdallani ainakin pienet muutokset yksi kerrallaan toimivat paremmin kuin suuret muutokset yhdessä rytäkässä.

    VastaaPoista
  4. Olipa se muutos tai tavoite mikä tahansa, niin tärkeintä on, että se tuo lisäarvoa elämään. Ei stresdiä ja ahdistusta vaan iloa ja energiaa.

    VastaaPoista
  5. Täyttä asiaa! <3 Olen huomannut saman, että jos useamman päivän aja syö "huonosti", niin se oikeasti tuntuu olossa ja myös mielialassa. Eihän se nyt kivalta tunnu kun joka paikkaa turvottaa ja olo on hyvin tukkoinen (terveisin mie juhannuksen jälkeen) :D Pyrin myös pitämään arjessa jonkin järjen syömisten suhteen, mutta en toisaalta kielläkään itseltäni mitään. Toki joskus tulee kausia, kun esim. liikkuminen jää vähemmälle, mutta kyllä se motivaatio hyvää oloa kohtaan aina jostain palaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Motivaatio tulee aina takaisin, se on kyllä totta! :) Ja niin totta, että huonosti syöminen kyllä aiheuttaa pahaa oloa ja vielä näin helteellä se on extrakamalaa!

      Poista
  6. Loistavaa, että olet huomannut sen, että itseään ei tarvitse kiduttaa, vaikka on dieetillä. postauksessa olet juuri painonpudottamisen ytimessä. Ja hienoa, että olet saanut niin hyvät ohjeet, että lihasta kasvattaessa ei ole kertynyt painoa vyötärölle. Itselleni kävi niin, että ruokavalio ja lisäravinteet oli suunniteltu huonosti ja massuun sun muualle tuli rasvaa, toki lihastakin tuli, mutta muuta ei olisi tarvinnut tulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruokavalion kanssa säätäminen on kyllä aina aikamoista tasapainoilua, mutta onneksi ammattilaiset useimmiten osaa klaarata sen hyvin! :) Nyt en ole kyllä lihasta kesällä kasvatellut, vaan mennyt vain go with the flow ja liikkunut, miten oon tykännyt :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)