SOCIAL MEDIA

keskiviikko 3. tammikuuta 2018

5 Vinkkiä ruotuun palaamiseen

Joulun ja vuodenvaihteen jälkeen peilistä katsoo vähän plösö maha, vaaka näyttää hurjia lukemia ja silti keittiön pöydällä olevat suklaakonvehdit houkuttelevat. Viikko jos toinenkin on saattanut mennä rennosti syöden eikä salikorttikaan ole päässyt ulkoilemaan lompakosta viikkokausiin. Ja nyt sitten pitäisi palata ruotuun. Ei ole helppoa.

Sokeriin jää helposti koukkuun ja kun jouluna ainakin itse on tullut syötyä konvehti jos toinenkin joulutorttujen kyytipoikana, ei kierteen katkaiseminen olekaan enää niin helppoa. Toisaalta jouluna ja uudenvuoden aikaan ollaan ehkä panostettu ruokaan kunnolla ja seisty hellan vieressä useampi tunti, jolloin mieleen hiipuu ajatus, että miten helppo vaihtoehto se Hese olisikaan - ei tarvitsisi kokata ja saisi vain äkkiä ruokaa. Kokosin viisi vinkkiä, joiden avulla ruotuun palaaminen on helpompaa eikä ne suklaakonvehditkaa enää houkuttele niin paljon.





1. Aloita maltillisesti

"Tänään menen salille ja siihen päälle heitän parin tunnin lenkin. Syön palautusruuaksi salaattia ja ihan vähän kanaa. Niin ja vettä, sitä litkin ainakin viisi litraa, että aineenvaihdunta käynnistyy!" Ei näin. Into saattaa lopahtaa hyvinkin äkkiä, jos kaikki muutokset yrittää tehdä kerralla. Helpompi on päättää, että tänään käy reippaalla kävelylenkillä eikä napsi suklaata. Ei haittaa, vaikka ruokana olisi vielä sitä cheddar-lasagnea, lenkki ja napostelemattomuus on jo askel parempaan. Seuraavana päivänä voi sitten suunnitella vaikka salia.

2. Huijaa itsesi syömään kasviksia

Salaatti voi kaikkien herkkuruokien jälkeen kuulostaa vähän tylsältä ja liian terveelliseltä, jotta lasku normaaliin elämään olisi pehmeä. Sen sijaan kun salaatin käärii tortillalätun sisään jauhelihan kanssa, se ei kuulosta salaatilta enää oikeastaan ollenkaan. Jauhelihan voi maustaa myös itse, jolloin säästyy mausteseoksen suola- ja sokerimäärältä. Lättysen sisään ei ole myöskään pakko laittaa kermaviilidippiä vaan esimerkiksi öljy toimittaa kastikkeen virkaa loistavasti. Näin kasviksia tulee syötyä ihan huomaamatta!



3. Vaihda aterioiden paikkaa

Aamulla on helppo olla vahva ja päättäväinen, illalla se on paljon hankalampaa, kun alkaa jo vähän väsyttää ja mieli saattaa huudella jotain hyvää. Vaihtamalla aamupalan ja iltapalan paikkaa, illalla ei tule eteen tilannetta, jossa pitäisi keksiä, mitä tekee mieli syödä. Kun tiedän, että iltapalaksi syön lautasellisen puuroa mehukeitolla sekä raejuustoa tai vaikka ProPudin, iltanapostelu jää minimiin. Aamulla taas jaksan ihan hyvin banaanilla, proteiinilähteellä ja pähkinöillä. Tietenkin jos tiedän, että lounaaseen on pitkä aika, aamulla täytyy syödä vähän enemmän.

4. Kikkaile uusilla resepteillä

Kun kävelet lehtihyllylle tai avaan blogisivuston, löydät taatusti uusia ruokareseptejä, jotka tähän aikaan vuodesta on tehty teemalla "kevyempää ja terveellisempää". Mikäs sen mukavampaa kuin kokeilla uusia reseptejä, koska varmasti jokaiselle tulee toisinan eteen se tilanne, että taas syödään tätä samaa, joskus täytyisi kokeilla jotain uutta. Uudet makuyhdistelmät tuovat vaihtelua arkeen ja kun ainekset tiettyyn reseptiin on jo ostettu, ei tee mieli enää kurvata Hesburgerin autokaistalle töiden jälkeen.



5. Käytä mausteita

Muistin taas pari päivää sitten, miten suuri merkitys mausteilla onkaan ruuan houkuttelevuuden kannalta. Kaivoin kaapista chilin ja valkosipulin jauhelihan joukkoon ja voi miten hyvältä se maistuikaan! Samoin kaikki purkissa olevat mausteet tuovat vaihtelua tuttuihin makuihin ja joskus sitä ihan hämmästyy, miten hyvää joku perusruoka onkaan, kun sitä on tuunannut hieman uusilla mausteilla. Mausteisiin pätee siis sama kuin uusiin resepteihin; uudet maut vievät mennessään!

Näillä vinkeillä lähden itse kohti vuotta 2018 ja alan valmistautua tammikuun 15. päivä alkavaan Bikini Challenge -valmennukseen. Valmennuksessahan on helppoa, kun joku muu kertoo, mitä syödään, mutta tapoja on helpompi lähteä korjaamaan paremmalle tasolle jo ennen intensiivijakson alkua, niin pääsee sitten heti täysillä hommaan kiinni!

Löytyykö teiltä muita vinkkejä keventämiseen ja ruotuun palaamiseen? :)

1 kommentti :

  1. Tosi hyviä vinkkejä! :) Itse olen ollut nyt jo viikon flunssassa, ja menetetyn haju sekä -makuaistin takia ruoka ei ole oikeastaan edes maistunut, ja kotona nysvääminen alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää (tällä viikolla kyllä palasin jo töihin, mutta kuitenkin :D). Odotankin jo yllättävän innolla liikkumaan lähtemistä, sekä ruokavalion "puhdistamista" joulun ja uuden vuoden jäljiltä!

    Hyvältä näyttää tuo siun uusi banneri! <3

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! :)